فنل چیست؟ - ساختار و موارد استفاده
نوشته شده توسط : شیمی دوست آریا

فنل چیست؟ - ساختار و موارد استفاده

فنل، گروهی از ترکیبات آلی محلول در آب، حاوی یک گروه الکلی است و قادر به ایجاد پیوندهای هیدروژنی بسیار قوی است. خواص مختلف، کاربردها، نگرانی ها و جنبه های ساختاری فنل را بررسی کنید. به روز رسانی: 11/01/2021
فنل چیست؟
با گلو درد و خارش از خواب بیدار می شوید. اولین چیزی که به سراغش می‌روید یک بطری اسپری گلو برای تسکین آن علائم بد است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که دقیقاً در آن اسپری گلو چیست؟ یکی از مواد فعال فنل است، گروهی از ترکیبات آلی که حلقه معطر آن به یک گروه الکل متصل است. حالا، این خانواده، یعنی فنل ها، بدشان نمی آید که نام دیگری نامیده شود: کربولیک اسید یا بنزنول. فرمول مولکولی فنل C6H5OH است.


پخش خودکار خط زمانی را ذخیره کنید
دوره مسابقه ویدیویی
34K بازدید
خواص
پسوند -ol در فنل سرنخ بسیار خوبی در مورد اینکه این ترکیب آلی به کدام گروه عاملی تعلق دارد ارائه می دهد. در نامگذاری شیمی، این پسوند به ترکیباتی اطلاق می شود که دارای گروه های الکل (-OH) هستند. فنل نیز از این قاعده مستثنی نیست، همانطور که فرمول مولکولی آن مشاهده می شود. یک گروه الکل در ساختار آن وجود دارد.

از آنجایی که فنل حاوی یک گروه الکل است، نه تنها قادر به ایجاد پیوند هیدروژنی بسیار قوی با مولکول های دیگر است، بلکه این پیوند به میل فنل به مواد قطبی کمک می کند. فنل به عنوان یک مولکول قطبی در آب محلول است. به عبارت دیگر فنل و آب با هم دوست هستند.

از دیگر خواص فیزیکی فنل می توان به حالت فیزیکی مایع بی رنگ و نقطه جوش بالای آن اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که آن پیوندهای هیدروژنی قوی به نقطه جوش بالاتر فنل کمک می کند. در دمای اتاق، شکل جامد فنل سفید رنگ است. به عنوان دارای بوی شیرین طبقه بندی می شود.

مشاهده تصویر منبع

ساختار
ساختار فنل چگونه است؟ در نمودار 1 نشان داده شده است، شما متوجه حضور گروه الکل (-OH) که قبلاً صحبت کردیم، و همچنین یک حلقه معطر خواهید بود. ترکیبات معطر ترکیباتی هستند که یک حلقه حلقوی حاوی پیوندهای دوگانه و منفرد را تشکیل می دهند. در فنل به این ترکیب معطر بنزن می گویند. شایان ذکر است که بنزن در ساختار فنل وجود دارد زیرا سنتز فنل اغلب با شروع استفاده از یک مولکول بنزن آغاز می شود.

 

به عنوان مثال، همانطور که در نمودار 2 نشان داده شده است، بنزن از دو ماده واسطه، کلروبنزن و فن اکسید سدیم، برای ساختن فنل دوست ما استفاده می کند. خوشبختانه، نیازی به یادآوری سنتز فنل نیست. اما، برای ما بسیار مفید است که کمی در مورد ریشه های تاریخی فنل در شیمی آلی بیاموزیم. اگرچه فنل معمولاً در آزمایشگاه با استفاده از واکنش ها ساخته می شود، همانطور که در نمودار 2 نشان داده شده است، منابع فنل معمولاً در طبیعت نیز یافت می شوند.


بسیاری از پروتئین های بدن ما در ساختار شیمیایی خود حاوی فنل هستند. هورمون سروتونین که به ما احساس شادی می دهد و اپی نفرین که آدرنالین ما را بالا می برد، هر دو حاوی فنل هستند. حتی شیرین کننده طبیعی مورد علاقه ما، دانه وانیل، مشتق شده از ترکیبی به نام وانیلین، حاوی یک گروه فنل است. نمودار 3 ساختار هر دو هورمون و همچنین ساختار وانیلین را نشان می دهد. دانش خود را آزمایش کنید تا ببینید آیا می توانید گروه فنل را پیدا کنید.

منبع

https://study.com/academy/lesson/what-is-phenol-structure-uses.html

https://bismoot.com/blog/%d9%81%d9%86%d9%88%d9%84/





:: برچسب‌ها: فنل چیست، خرید فنل، ساختار فنل، کاربرد فنل، سمیت فنل ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: